Scoutläger på Randøya i Norge Juli 2014
Avresan till
Randöya var satt till lördag den 28é Juli med första stopp på scoutlägret på
Björkö.
Väderleken
den 27é prognostiserade regn och åskbygar, så vi beslöt vänta ett dygn.
Vi åkte
dock ut till Björkö, där vi var med på lägerelden på kvällen tillsammans med
Askim Sjöscouter.
Maj och Jacob tog tillfället och övernattade en extra natt på lägret på Björkö.
Till Randøya.
Måndag 30/6 Från
Vinga för Skagen
Tisdag 1/7 Skagen
till havs mot Grimstad
Onsdag 2/7 Grimstad
och ansluter till eskadern
Torsdag 3/7
Lillesand
Fredag 4/7
Ternevig söder om Kristiansand för Grillning och stor samling.
Lördag 5/7
Samlad trupp till Randøya.
Lördag den
30é kl 1900 avtalades vi att träffas vi på Lucky Winny, och under kvällen (ett
par på morgonen) kom alla ombord. Axel, Freja, Sandra, Joacim, Leif, Mikael, Joar, Maj, Ina och Alf. Nu var vi
full båt.
Kaos med
pakningen! Gott att alla inte kom ombord samtidigt. Alla fick sina utrymmen för
sin personliga utrustning och stuvade efterhand. När vi kojade var i princip
allt undanstuvat. Redan innan vi träffades var det bestämt vem som sov i vilken
koj ombord, så det var inga problem.
Morgonen
bjöd på rikholdig frukost , och vi beslöt att lämna kaj 10.00.
Sjöstuvning!
Allt som är löst eller som kan ramla ned på durken eller på den som är inne när
Lucky Winny gör en överhalning mäste stuvas undan eller förankras. Alla lädor i
salongen har säkring i form av rep som monterats diagonalt framför raden av
lådor och hindrar dom från att öppna sig. Redan nu lär vi oss att sjöstuva på
rätt sätt.
”Alla man på däck”
Vi kastar
loss. Alla fendrarna knyts fast på akterdäck där de är ur vägen.
Vi glider
lungnt ut ur Torslanda lagun medan molntäcket över oss fortfarande bär på regn.
Vinga
Resan till
Vinga går utan problem. Vi hissar segel så snart vi kan och låter styrningen gå
från hand till hand. Korsar farleden ned mot Brännö, sedan rundar Gävelskär och
drar rakt ut mot Vinga.
Mikael låter
den som behöver det träna på navigation, att styra efter komplass samt ta ut
positioner och krysspejla. Avdrift och träning i väjningsreglerna ingår .
Precis
utanför hamnen tar vi ned seglen och går sedan in för motor.
Väl inne får
vi plats vid yttre piren, precis brevid en annan Vindö.
Mikael
hissar scoutflaggan, och nu börjar det kännas att vi är på väg. Från Vindön
brevid låter trumpetspel då en tillfällig dagsseglare lämnar ön för hemresan.
Det är vår granne som har med den första producerade trumpet i plast. Mycket
lämplig att ha ombord när luften är mättat med fukt och salt.
Uppe i fyren. |
Vinga vänner
håller fyren i hävd, och de behöver allt stöd de kan.
Lucky Winny i gott sällskap. |
Hårtvätt på Vinga |
Resultatet
blev lysande.
Med Scoutflaggan uppe. Nu är vi redo för äventyret! |
Mot Skagen
Efter en
lungn kväll med tidig säng och en god natt sömn gjorde vi oss klara för nästa
etapp: Skagen.
Lämnar Vinga med kurs för Skagen. |
Väl ute till
havs upprättas vaktskema. Tre vaktlag går på, och frivakten tar det lungnt så
länge vaktlaget som är på inte behöver hjälp.
Farleden mot
baltiska havet är hårt trafikerat. Vi seglar 90 grader på farleden och
bibehåller kurs och fart, vilket hjälper de kommersiella båtarna att beräkna
hur de skall undvika att gå på och sänka oss!
Jag gissar
att tankern framför oss vinner vid ett sammanstöt!
De sista
timmarna före skagen fick vi gå för motor. Det är gott att ha järngenuan att ta
till när inden mojnar eller står rakt i nosen. Kryssa kan man göra, men vi
ville in till Skagen samma dag, så vi valde att gå för propeller.
Enorm fiskebåt i Skagen |
Väl inne i
småbåtshamnen får vi lägga och som tredje båt utanpå ett par andra segelbåtar.
Detta är rutin och inga problem. Vi låg en gång som nionde båt, och det är
fortfarande rekord för oss.
Här ligger vi! Endast två båtar att passera över innan vi kommer till Lucky Winny! |
Ina tar
täten, och snart är vi ute på shoppingrunda. Det är dock inte så mycket vi
behöver. Två välfyllda kylboxar ombord gör att vi har mat nog. Bröd köper vi på
morgonen. Underbart väder och vi längtar efter glass!
Grimstad nästa
Efter en
härlig avslappnande kväll med dusch och för vissa krogberök med läsk och
levande musik sov vi gott i den lungna hamnen. Musiken dog ut ganska tidigt,
och återigen fick vi en påminnelse om att tiden inte riktigt var mogen för
semesterfirare som sedan kom att invadera Skagen.
Efter en
frukost med färsk bröd från bagaren var det lagom tid att kasta loss. Båtarna
på utsidan av Lucky Winny kastade om sina fortöjningar, och vi smetter ut som
korken ur en flaska, bara mycket långsammare. Vi tankar vatten som inte smakade
så gott, sedan kastar vi loss och glider ur hamnen inför nästa etapp, mot
Norska kusten. Vädret är helt underbart, vindstilla, icke ett måln på himlen.
En kö av
båtar följer en bogserad stor fiskebåt ut ur hamnen och på öppet vatten.
Ankrade båtar i Kattegat innanför Skagen. |
Vi tränar MOB. |
Självklart! Vi måste bada! Först kör vi dock en Man Over Board, sk MOB övning.
Alf kastar
ut en boj och skriker ”man över bord”. Maj som sitter till rors kommenderar
bestämt vem som skall titta efter och peka ut siktningen till den som ligger i
vattnet. Sedan kör hon en åtta och Axel och Jacob fiskar upp bojen. Bra gjort.
Första övningen gjenomfört.
Vi badar |
-och åker ring efter Lucky Winny. |
"dödläge" |
Efter badet är
alla slut. Såhär ser det ut i hela båten efter att badet tagit ut alla krafter.
Vart man än ser ligger folk och sover. Leif vid rodret är vaken och utgör
skillnaden mellan ett spökskepp och ett skepp under kommando.
Joar är hungrig.
|
Den enda som fortfarande har energi kvar är Joar. Han är hungrig och gör mat till oss alla. Makaroner med tomater och korv blir en underbar lunch.
Svårt att äta och sova samtidigt.
|
Vissa har
dock svårt att få i sig maten. Axel är så slut att han somnar med maten i knät,
och den hinner kallna innan han vaknar till.
Efer att vi
passerat norra pricken vid Skagen rev övade vi lite på roderverkan samt
propellerverkan. Vi kastade i en stor fender, så fick alla som ville vända
Lucky Winny med hjälp av roder och manövrering fram och back till fendern låg
mittskepps. Kul och spännande övning med många aha-upplevelser.
Vi lärde
oss:
Att vända
båten åt ”rätt håll” med propellerverkan och omväxlande fram/back.
Att vänta
till motorn ligger på tomgång innan man lägger i växel.
Att växla i
rätt tid så man får optimal verkan.
Att
”förprogramera” rodret innan manöver
Axel fick första och andra makrillen, ja det var bara Axel som fick fisk! |
Vi andra,
med Axel i spetsen, fiskar.
Trotts ny
utrustning och lockande goda krokar som ser ut som små fiskar är det bara Axel
som får fisk. Två makrillar drar han stolt upp ur havet. Vi andra måste se oss
slagna med ”hästlängder”.
Ina på vakt. Vi seglar mot Grimstad |
Framför oss,
utanför Norska kusten tornar åskvädret upp sig och Ina ser det komma glidande
från nordost. Vi beslutar att fortsätta på samma kurs då det verkar som
åskvädret driver ned mot sydväst och att det skall kunna passera framför oss.
Det är precis vad som händer, och timmarna passerar lungn och utan problem.
Skeppare Alf
går till kojs och sover for första gången sex timmar i ett sträck till havs sedan Alf och Ina köpte sin första
segelbåt 2002! Gott betyg till vakterna.
Upp och
hoppa! Land i sikte! Nu ser vi Norska kusten framför oss.
Vi skall
träffa armadan av Norska sjöscouter under dagen, så det blir spännande. Först
till gästhamnen i Grimstad, sedan ut till naturhamnen där vi skall övernatta.
Lägg till bildtext |
I Grimstad är det gott om plats, och vi lägger oss jämsides vid flytbryggan mitt i staden. I:a parkett.
Städpatruljen i arbete |
”Våra”
scouter springer bort till några Norska scoutbåtar (Maxi 68ór) som lägger till i
hamnen. Detta blir första personliga kontakten med de Norska scouterna på
resan.
En glass och
två nyfyllda vattentankar senare är vi på väg till natthamnen i sundet mellan
inre och yttre Maløya straks söder om Grimstad.
I sundet
ligger det redan ett gäng med båtar, men vi är den första scoutbåten. Vi kastar
ankare i sundet och backar in till land där Axel och Freya kör in med tampen
och sätter fast. Nyttig övning med många svåra moment.
Dingen med kapten och matros. |
”Norska eskader”
Nu anländer den Norska eskadern med våra sjöscoutvänner. Havbraatt i spetsen. Härliga skutar! Tänk om ”Mandalei” vore här!
Två plastbåter varav en Maxi 120 som är en ketch precis som Lucky Winny lägger till brevid oss.
Skutesamling.
Den ena
skutan efter den andra kommer in och lägger sig utanpå varandra vid svalberget
vi ligger längs
Vid
skepparmötet på kvällen hälsar Alf på de andra skepparna som utgör ett härligt
gäng. Massor av historier utväxlas. Vi beslutar om nästa natthamn utanför
Lillesand samt ungefärlig avgangstid. Flera båtar planerar precis som vi att gå
in i Lillesand undervägs.
Det blåser
ganska kraftigt från väst under natten, och en av motorbåtarna brevid oss
draggar. De kastar loss och drar. Vi ligger dock säkert och precis i lä, så vi
får en fin natt medan vi hör vinden yla i trädtopparna nu och då.
Lillesand
Nästa morgon
skall vi sydvästvart, och när vi rundar näset känner vi hur vinden tar i.
Efter en
timme forsöker vi att rulla ut genuan, men då vi inte fick hindrat den från att
fladdra i den hårda vinden beslöts att vi fick gå för motor.
Stämningsbild
på väg till Lillesand
Efter ca 4
timmar med delvis ganska hård vind och sjö gliderd vi inn i Lillesand. En av
skuterna från Tananger ligger redan vid en flytbrygga utanför staden och vi
lägger Lucky Winny på utsidan av denna.
Snart inser
vi dock att det vore bättre att lägga oss in i gästhamnen för att kunna gå på
toalett och handla det vi vill ha. Så
sagt så gjort.
När vi
kommer in håller dykare på att forankra bojar för fortöjning på utsidan av
hamnen. Ingen dykflagga här inte! Vi hamnar ganska nära dykaren, men ingen
fara. Efter att vi gjort några några piruetter och vänt en stund är dykaren
klar, och vi lägger oss intill flytbryggan.
Nu har vi en
kraftig fortöjningsboj att ta tag i, och vi skickar Maj och Freya att lägga
fast linan i den stora bojen. Maj hamnar under linan och är nära på att få sig
ett bad! Det går dock bra, och snart drar vi ut aktern mot bojen. Stegen fästs
på bogspröt, och nu ligger vi gott förankrat mitt inne i byn.
Några timmar
senar beslutar vi oss för att ligga kvar i Lillesand över natten. Hamnen är så
mysig och vi ligger så bra att vi helt enkelt inte ser behovet att flytta på
oss. Vi ligger kvar. Med ett scoutpris på 50Nok för en natt blir valet ännu
lättare.
Vi har nu
forstått att Lucky Winny VHF radio inte fungerar som den skall. Vi hör inte
någon kommunikation trotts att vi vet att eskadern kommunicerar på kanal 67 och
vi kan höra på de andra båtarna att de pratar hela tiden. Vi måste skaffa en
VHF. Det får dock vänta till vi kommer fram till lägret på Randøya.
Till Ternevig
Morgonen
kommer med lungnt och underbart härligt väder. Borta är den kraftiga vinden. Vi
vill forsöka oss på ”Blindleia”, och redan i går kväll planerades rutten för
att undvika att vi skulle stöta på hinder såsom elledningar, låga broar och
liknande. Efter frukost kastar vi loss och går till platsen där de andra
båtarna ligger. Nu har eskadern vuxit till en anselig mängd med båtar i alla
storlekar från Maxi68 och upp till ”Delfin” en tvåmastad träskuta på ca 50 fot.
Dagens mål
är Ternevig som ligger söder om Kristiansand. Det blir sista anhalten innan vi
går till Randøya. Vi skall grilla tillsammans med massor av andra
sjöscouter, totalt något över 100 personer.
Innan vi når
dit skall vi gå genom en av Norges mest fantastiska leder. ”Blindleia” är
trång, smal, skyddande och omkransat av otaliga små samhällen och mer eller
mindre (eller otroligt större) sommarhus och fantastiska öar. Leden är 20km
lång, och runt varje hörn ligger nya fantastiska små pitoreska vyer. Hela dagen
går vi för motor och bara njuter av synet. Det etsar sig fast på våra näthinnor
som en av resans mest njutningsbara stunder.
De Norska
scouterna svärmar ut från natthamnen och kommer efter oss.
En bro på 19
meter räknar vi med att klara, men när verkligenheten närmer sig blir det ändå spännande! Såklart det gick bra.
I Sverige
placerade man hatten på prickarna. Här fick de sig en klapp.
Innan vi
passerar Byfjorden utanför Kristiansand passerar vi Randøya och får en bild av vart
lägret ligger samt den mysiga naturhamnen vi skall tillbringa nära en vecka i.
Återigen
anländer vi hamnen som första båt endast med ett par av de små Maxi båtarna som
vi haft efter oss hela dagen i släptåg. Här ligger enbart den lokala
scoutgruppens skuta som vi lägger oss utanpå.
Men det är
lungnet före stormen. Snart kommer skutarna och småbåtarna i klungar. Om
skutarna behöver platsen måste småbåtarna maka på sig. Efter ett organiserat
kaos av tampar, backande propellrar och mullrande motorer, svängande bogspröt
och springande fötter med fendrar på nya platser lägger sig åter lungnet.
Sedan, efter att alla båtar haft sina besättningsmöten myllrar det av stora och
små scouter. Det kommer bil efter bil med foräldrar som lämnar av sina små
telningar som skall på läger. Nya människor får en ny plats ombord, och
grillningen startar.
Scouter i
matkö
En kö av 100
personer som skall ha mat. Grillpölse, svinekotlett, bröd, sallad och saft
glider ned i hungriga magar.
Sedan är det
lägersamling med många uppträdanden och sångar på scoutvis..
Under
kvällen i Ternevig får vi kontakt med flera av de andra båtarna och dess
besättning. Vi bjöds på jordgubbar med grädde samt arma riddare ombord på den
lilla skutan Olsson från Søgnegänget.
Det är de
som våra scouter skall campera hos, och under kvällen avtalar vi om att byta manskap
inför den sista etappen till Randøya.
Sagt så
gjort. Två av våra mot fyra av deras.
Vi byter
manskap och får fyra nya ombord från Søgne. Här tar de ned seglen inför
inloppet till Randøya efter en härlig seglats.
Kan ni tänka er en liten ö full av 870 ungdommar? Crouded!
På lägret på Randöya
Lördag 5/7 vi etablerar oss. Scouterna flyttar in i lägret
till Sogne. Legerbål för 870 scouter på kvällen.
Söndag 6/7. Lägret byggs upp. Alla bygger portaler och andra
konstruktioner av slaner som fraktats till ön.
Måndag 7/7. Seglingar och organiserade aktiviteter startar.
Tisdag 8/7. Över 300 scouter skall fraktas med båt till öar
och holmar i närheten för Hajk utan ledare.
Onsdag 9/7. Nästa pulje med ca 300 scouter körs ut och de
som varit ute hämtas in.
Torsdag10/7. Vi hämtar sista puljen med scouter från Hajk.
På kvällen race mot klockan
Fredag 11/7. Skutrace på dagen. Demontering av läger och packning efter
middag. På kvällen legerbål och avslutning.
Lördag 12/7. De flesta åker hem. Lucky Winny går till Kristiansand
och sedan till havs mot Skagen.
Nu ligger båtarna vid Randøya ostsida i en mysig och
skyddad lagun.
Efter en frisk seglats från Ternevig med segelbåtar och
skuter av alla modeller och storlekar som korsade byfjorden utanför
Kristiansand samtidigt, kommer vi in i lagunen på östra sidan av Randøya
vid middagstid.
En väloljad organisation möter oss, och alla båtar får sin
plats. Nu är vi 100-tals båtar som ligger på öst och nordsidan av Randøya.
Vi blir liggande mellan ”Delfin” som är lägrets största skuta och Maxi 120án vi
lärde känna redan utanför Grimstad.
Här var vår fasta plats under hela veckan.
Lägren (byarna)
Direkt efter att vi fortöjt sticker scouterna i väg för att
ta reda på vart de skall bo under veckan. Det är inte så långt från ”Lucky
Winny”, och snart är pakningarna på plats i lägret och tälten reses strategisk
nära det stora mattätlet.
Här är lägret till ”Søgne Sjø” där ”våra” scouter skall bo.
Lägret sträcker sig upp i den lilla dalen bakom som vi ser på den högra bilden.
Lägret
sett uppifrån och ned mot ”ingången”. Det stora tältet är bak fotografen.
”Stora tältet” som bl annat var bra att ha under ovädret
Tisdag och natt till Onsdag markrar ändan på byn.
Ledarna för Søgne sjø som vi fick mycket bra
kontakt med under veckan.
Vi åt i det stora tältet hela veckan
Lägerledningen under första ledarrsamlingen på Lördag
eftermiddag. Med 870 scouter i alla åldrar och på en ganska liten yta måste det
till en duktig organisation.
Lägerchef, sekretariat, lägerledare, säkerhetsledare, dator
och kommunikationsansvarig, båtledare, alla funktioner är ”upp and running”
Mat och avfall/toaletter samt de kommande aktiviteter är
viktiga frågor som får utrymme under ledarsamlingarna.
Frågor och viktiga synpunkter luftas och om möjligt klaras
upp under möten.
Kan ni tänka er en liten ö full av 870 ungdommar? Crouded!
Det tog några timmar att bygga upp ett lägert såhär snyggt.
Några valde att forsöka nå trädtopparna!
Norska Søgne och Svenska Torslanda och Askim
bygger gemensam portal in till ”sin by”.
Mys kring elden
De lite yngre får tips av de lite äldre.
Vi firar Axel med tårta.
Axel passar på att ha födelsesdag under lägret, och vi (Maj
och Ina) bakar tårta som vi bjuder på. ” Hurra för dig som fyller ditt år”
sjunger man i Norge.
Aktiviteter på lägret
En viktig sak som man inte underskattar på Randøya
är det faktum att scouterna skall träffa varandra och knyta nya kontakter samt
återknyta gamla kontakter.
Lördag kväll är det ett ”åpngsleirbål” där man eldar och
uppträder.
Under Söndagen får byarna uppgifter där man är tvingad att
uppsöka andra byar för att klara av (Bli kjent aktiviteter).
Några ledare tar över, men i det hela öppnar det upp för
många att kunna besöka andra byar under veckan.
Måndag kan man välja två av 6 aktiviteter såsom segling,
paddling, geotacking, båtbygge, nagigation och en utfordrande lek.
Tisdag och Onsdag skeppas ungefär 300 scouter på hajk, där
de får övernatta på en öde ö utan ledare.
De sista scouterna hämtas på Torsdag med skuterna (inklusive Lucky
Winny).
Den halvan som inte är på Hajk tillbringen hela dagen på østre
Randøya,
eller på en ”utfordring”.
Torsdag kväll är det något som heter ta sjangsen. Detta är
ett ”race mot klockan” där byarna tävlar om vilket lag som först kan klinga i
en klocka fast vid en boj efter att har åkt ned en ramp ut i vattnet
Fredag är alla som vill bjudna på skutregatta på dagen. På
kvällen är det ett avslutande lägerbål med prisutdelningar.
Lördagen skeppas scouter och urustning hem till respektive
scoutföreningar och lägret är slut.
Aktivitetsledaren.
Samling
under första lägerbålet Lördag kväll.
|
Scouter som tränar segling och tävlar.
En annan av aktiviteterna på lägret Visst är det en
”sjöaktivitet”!
Sandra hjälper till med reparationer på stora tältet. Det
kan ha sina fördelar att vara liten och lätt.
En av
aktiviteterna för de lite yngre var att samla flaskor. Panten går till glass
och överskottet till Rödakorset.
”Vad finner jeg i fjæra” (vad hittar jag i vattenbrynet)
med små scouter.
Tisdag fraktade vi (Ina, Alf och Sandra) på Lucky Winny ett
gäng med scouter från Drammen och Gjøvik till Malløya På väg fick vi seglat runt
hela Randøya,
något som bjöd på både lungn sjö och öppet hav.
En opplevelse för landscouterna
Först kom fåren, sedan scouterna!
På Malløya. Vi langar utrustningen i land. Ytterst ligger Lucky
Winny.
Onsdag fraktar vi ut ett gäng sjungande tjeier till Mallöya.
När de får tillstånd av skepparen (det blåser upp emot 14m/s och vågorna är
krappa) står de på fördäck och hoppar i vågorna samtidigt som de sjunger.
De ”dränkta” pojkarna
som övernattat ute i nattens oväder skall tillbaka till Randøya
för att torka!
Efter det stora skyfallet!
Lucky Winny är tillbaka med 20 personer ombord från Malløya
Fredag var det ”race mot klockan” Rampen till höger och
klockan på bojen i mitten av bilden. En bättre vy över ”Rampen” ser du på höger
bild
Men först lite ”SAR” uppvisning med ”båtbrand” och
helikopterräddning.
Farkosten, färden och klockan.
Avslutande lägerbål.
Vid det avslutande lägerbålet utdelas det en massa
priser och utmärkelser, bl annnat priser
efter segeltävlingarna under dagen.
Här har det legat en by i en vecka! Snyggt städat Søgne
och Askim/Torslanda!
Scoutlag utan båt (landscouter?) och deras personliga
pakning fraktas över sundet till fastlandet där bussar väntar.
Materialet får åka färja.
Säkerhet
I bakgrunden administartionsbyggnaden samt tältet med
säkerhet och förstahjälpen som var öppet 24 timmar i dygnet.
Eldningsvakt gick i lägret varje natt.
SAR (Search And Resque) eller på vanligt språk
räddningssköyta är ständigt närvarande. Ett tiotal personer fick fraktas till läkare
och sjukhus under veckan.
Reddningshelikoptern i aktivitet.
På Hajkens första natt fick en pojke räddas med Räddningshelikopter
från just Malløya (dit vi fraktat ut Drammen och Gjøvikspeidere)
efter huggormbett
Rätt knop är viktig för säkerheten. En av scouterna som
gästade Lucky Winny råkade öppna en knop som medförde att ”Lilla Wi ” försvann
i kölvattnet.
Som tur var upptacktes hon drivande efter Lucky Winny, och
Ina kunde knopa fast våran lilla Pionér igen.
Skuterna
Här ser ni exempel på några av de skutorna som var med på
Randøya.
För att jämföra ålder byggdes Lucky Winny 1976.
”Havbraatt” som ägs av Norske speiderforbundet En
plattgattat skuta med akterspegel. Gaffelriggad Sloop. Hon byggdes 1997 på ett
varv i Risør.
”Gyda” som ägs av Kristiansand Sjö är en spetsgattad sköyta
som blev byggt 1978 efter en något ändrat Colin Archer ritning av Redningssköyta
nummer 1. Hon var ursprunglig en gaffelriggad yawl, men har numera bara en mast
och är då en gaffelriggad sloop.
”Delfin”, som ägs av Sandnes Sjö. Hon byggdes 1989 av en
privatperson efter Colin Archer ritningar inför en Jordenruntsegling. Ägdes av
Laksvåg sjöspeidergruppe innan hon 1991 övertogs av Sandnes. Hon är på 47fot
och är därmed en av de största skuterna på lägret.
Hemresan från Randöya till Torslanda
Lagun
Lördag 12/7 Randøya till Kristiansand och sedan till
havs.
Söndag 13/7 Skagen.
Måndag 14/7 Vi ligger kvar i Skagen pga vädret
Tisdag 15/7 Från Skagen till Torslanda Lagun.
Hemma.
-Men först lite reparationer. Axel fixar genuafallet överst
i den 17m höga masten. Öbservera verktygen inklusive borrmaskin han har
hängande i snören brevid sig.
Efter att axel gjort sitt monterar Jacob och Alf en LED
belysning i masten som lyser fint ned på fördäck.
Oxøy fyr ligger ytterst i havgapet utanför Kristiansand. Nu
lämnar vi Norge för denna gång.
Överfarten till Skagen började som en lungn affär, endast
störd av problemer med ström till Lanternorna fram och motorlanternan. Det
löstes dock efter ett par timmars dragning av ny kabel under tidig natt.
Ju mer vi närmade oss Skagen Rev, dess jobbigare blev
vågorna. Nu var nästan hälften av besättningen utslagen i sjösjuka. Till slut
rundade vi nordpricken vid Skagen rev och fick Skagen i sikte.
Gissa om det var skönt att glida in bak vågbrytarna i hamnen,
men vi fick snart upptäcka att hamnen var full. På första valet av plats möttes
vi av en Norrman som absolut inte ville ha oss där.
Vi lade oss på nocken av en förbjuden brygga och kontaktade
hamnkaptenen för råd. Efter att ha rekognoserat fick vi en plats utanpå fyra
stora motorbåtar och en segelbåt. Vi fick lova att dra linor hela vägen till land.
Alf fick en snabbutbildning i hur hal en träskonong på
bryggan kunde vara, och halkade ut mot et oundvikeligt dopp i hamnbassängen då
han skulle ta emot fortöjningstampen från Joacim i ”lilla Wi”.
Alf studsade på
skoningen, sedan for ut i fritt fall mot vattenytan.
Fick tag i en fortöjningstamp som redan låg på pollaren vi
skulle fortöja vid.
Vred på kroppen i luften.
Landade på relingen till ”Lilla Wi” där Axel och Joacim satt
med tampen Alf skulle tagit imot.
Och, helt otroligt, lyckades landa på relingen utan att det
ens kom in vatten i ”Lilla Wi”.
För att sedan ta sig tillbaka upp på bryggan!
Cirkus Maxim, här kommer jag!
Efter någon timma lättade vädret och båtarna började lämna
hamnen. Nu såg vi en möjlighet att gå
längst in, och vi tog den. Efter hand
hamnade vi faktisk längst in i hela hamnen med massor av båtar utanför oss och
en stor Nauticat 515 som närmsta båt utanför oss.
De undrade hur vi skulle komma ut ur kaoset av båtar.
OK: Såhär enkelt är det:
Fundera på en strategi vad som är enklaste vägen ut.
Meddla båtägarna omkring i god tid (en timme innan har jag
upptäckt är lagom). Ofta börjar besättningarna runt dig planera för att gå
samtidigt och det startar en dialog om hur man drar tampar, undvikar ankarlinor
osv.
Berätta vad du vill att de enskilda båtägarna vill göra om
de frågar, så kan ni diskutera ifall de har önskemål. (Kanske vill någon ha
just ”din” plats).
Berätta för egen besättning vad
du vill att var och en skall göra.
Starta motorn och beordra ”alla
man på däck” så händer det saker.
Och, som vanligt. Allt löser sig.
Fullt i Skagen. Observera att Lucky Winny ligger helt
innerst! Vi fick många frågor kring hur vi tänkte ta oss ut!
Sista etappen mot Sverige och Lagunen
Full fart för Genua och Mesan mot Svenska kusten.
Precis som vi sett på väderleken vrider vinden mot sydlig
och lungnar sig till en härlig frisk bris. Det blev en underbar seglats med
Genua och Mesan i halvvind hela vägen in till Svenska kusten.
Alla lyckligt hemma i Torslanda Lagun. Tack för oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar